+31 (0) 462041468     +31 (0) 6 3811 4360

0 artikel(en) - € 0,00
U hebt niets in uw winkelwagen.

Dé autotrends van 2018

De ontwikkelingen in de Automotive sector staan niet stil. In deze blog bespreken wij, op basis van onze kennis en input vanuit onze relaties, zeven auto trends waarvan wij verwachten dat deze in de nabije toekomst de markt zullen gaan bepalen.

1.      De opkomst van zelfrijdende voertuigen

Google was één van de eerste en heeft veel stof doen opwaaien. Het wordt langzaam maar zeker duidelijk dat we het stuur uiteindelijk uit handen zullen geven aan een robot, deels of wellicht zelfs volledig.

Wij zien dit als een positieve ontwikkeling, want hoe je het ook went of keert, de mens is vaak zelf schuldig aan de overgrote hoeveelheid ongelukken op de weg. Tot een jaar of 5 geleden leek een zelf rijdende auto nog pure science fiction, maar inmiddels zien we dat, naast Google, ook bedrijven als Ford, Toyota, Mercedes-Benz, Nissan, Volvo en Audi werken aan volledig zelfrijdende auto’s.

Weten jullie dat deze ontwikkeling in principe al veel verder is dan dat wij denken? Onze auto’s zijn namelijk al voor een groot deel zelf rijdend. Opties zoals  lane assist, adaptive cruise control en remote parking worden geleidelijk geïntroduceerd en langzaamaan de standaard.

Het nieuwste begrip, waar we in 2018 alleen maar meer van zullen gaan horen, is platooning. Deze combinatie van sensoren en algoritmes zorgt ervoor dat meerdere zelfrijdende voertuigen keurig in colonne kunnen rijden. De auto’s communiceren met elkaar via hun boardcomputer en houden elkaar zo op veilige, gelijke afstand.  Op deze manier ontstaan er minder vertragingen op de weg, minder files en minder ongelukken.

2.      Predictieve analyse en kunstmatige intelligentie in de software auto’s

Een moderne auto is een combinatie van design, verfijnde hardware en geavanceerde software. En met name op softwarevlak zullen fabrikanten de komende jaren een flinke inhaalslag maken. Technieken die in andere vakgebieden al regelmatig worden toegepast, zoals data mining en het toepassen van kunstmatige intelligentie om bepaalde data te analyseren, zullen worden omarmd. Niet alleen om de klant beter te kunnen bedienen, maar ook om de eigen kosten te drukken.

Ook achter het stuur zal de koper zijn voordeel doen met de toepassing van slimme algoritmes: de auto kan direct uitgelezen en geanalyseerd worden, waardoor een mogelijke storing voorkomen kan worden. Minder risico op pech, schade of ongevallen heeft weer impact op de levensduur van onze voertuigen en beperkt de risico’s voor verzekeraars, wat weer tot lagere premies leidt.

3.      Meer diversiteit in automodellen

Tot tientallen jaren geleden was de automarkt redelijk overzichtelijk. Je kon kiezen uit een aantal modellen: Een sedan, een hatchback, een stationwagen of een cabrio.  We zien echter sinds het begin van deze eeuw de opkomst van twee nieuwe types: de Sub-Urban Vehicle (SUV) en de Multiple Person Vehicle (MPV).

Deze trend zal zich in 2018 verder gaan ontwikkelen. Zo zagen we de afgelopen jaren de zogenaamde ‘Crossovers’ verschijnen: combinaties tussen een SUV en een sedan.  Nu steeds meer babyboomers hun pensioen naderen, lijken ze te investeren in veelzijdigere auto’s die aansluiten op hun actieve lifestyle.

Onder millennials zien we een toenemende diversiteit aan gezinssamenstelling of vakantiegewoonten. Daarnaast stijgt de welvaart van mensen in het algemeen en worden eisen aan veiligheid en duurzaamheid vanuit de consument steeds hoger. Om ook een jongere doelgroep beter te bedienen kiezen veel fabrikanten daarom voor nieuwe soorten crossovers, waardoor verschillende autotypes met elkaar versmelten en er meer diversiteit in modellen ontstaat.

4.      Augmented Reality achter het stuur

De komende jaren zal AR (Augmented Reality) een indrukwekkende opkomst maken. Middels AR wordt er een extra laagje over de werkelijkheid heen gelegd, denk hierbij aan dé hype van 2017: Pokémon GO.

Dit jaar zagen we al een aantal eerste toepassingen van AR in de auto voorbijkomen, met name in de vorm van kleine head-up displays die snelheid en navigatie op de voorruit van de auto projecteren. De verwachting is echter dat de technologie de komende jaren breder zal worden toepast om nog meer informatie over de vooruit te projecteren of om passagiers te plezieren met AR-entertainment.

5.      Constante draadloze autosoftware updates

Toepassingen als lane assist en adapative cruise Control vertrouwen op duizenden regels code, maar dat geldt net zo goed voor moderne infotainment-systemen waarin gps, audio en internetverbindingen worden gecombineerd.

Voorheen werden deze onderdelen vaak door de dealer uitgelezen en bijgewerkt bij elke servicebeurt. Hierdoor werd de distributie van de laatste softwareversies vaak ontzettend uitgespreid over langere perioden en lang niet alle gebruikers werden bereikt. Dit proces is kostbaar, tijdsintensief en erg foutgevoelig. Daarom zullen we in 2018 veel meer fabrikanten aan de slag zien gaan met de zogenaamde OTA-updates.

OTA staat voor ‘Over The Air’ en betekent dat fabrikanten de software via draadloze verbinding (4G of wifi) kunnen bijwerken zonder dat de auto er voor naar een garage hoeft. Een functionaliteit die we herkennen van de apps op onze smartphones die tegenwoordig ook vaak automatisch worden geüpdatet.

6.      Stembediening in de auto

Het is voor veel mensen nog geen gemeengoed, maar stembediening zal in de komende jaren een steeds belangrijkere rol spelen in ons leven. Met name in de auto zullen virtuele assistenten ons moeten gaan helpen om onze ogen op de weg te houden. Want laten we eerlijk zijn, er zijn nogal wat dingen die ons afleiden tijdens de autorit. Van het opzoeken van de juiste muziek tot het instellen van de navigatie of toch even snel een berichtje beantwoorden.. veel mensen maken zich hier stiekem schuldig aan.

Vooral die navigatie is een aandachtspuntje, want het instellen van de navigatie is afleiding nummer één. Uit onderzoek bleek ook dat bestuurders beduidend minder lang afgeleid werden wanneer ze gebruik maakten van stembediening in de auto. Maar waar de testgroep weliswaar minder lang hun ogen van de weg hield, werd deze groep wel weer sneller afgeleid door de gebrekkige gebruiksvriendelijkheid van de huidige generatie virtuele assistenten.

We zien dat de kwaliteit van die assistenten met elke update verder toeneemt, zeker nu steeds meer fabrikanten ook de kans krijgen om te leren in de auto. Zo zal Ford hun nieuwe auto’s gaan uitrusten met Alexa, de virtuele assistent van Amazon. Dit is slechts een voorbode van de verdere opkomst van stembediening en virtuele assistenten in de auto. Minder knoppen en schermpjes, meer focus op de weg!

7.      Autodata & privacy

De introductie van de connected car biedt natuurlijk veel mogelijkheden voor fabrikanten. Steeds meer automerken ontwikkelen slimme infotainmentsystemen die aansluiten op de operating software van Apple en Android, zodat ontwikkelaars met eigen creatieve ideeën hun apps aan automobilisten kunnen aanbieden. Allemaal erg leuk, echter ook hier hebben we de neiging om onze privacy over het hoofd te zien. 

Wie krijgt er allemaal toegang tot de data van jouw auto en de rit die je op dat moment maakt? Welke data wordt er allemaal verzameld? Wanneer mag deze data wel (tijdens het gebruik) en wanneer mag deze data niet (tijdens stilstand) worden gebruikt om schending van je privacy te voorkomen? En waar wordt al die data uiteindelijk opgeslagen? Veel consumentenorganisaties maken zich zorgen over het feit dat autofabrikanten deze data willen beheren. In de toekomst zal dit onderwerp dan ook nog vaak ter sprake komen.