+31 (0) 462041468     +31 (0) 6 3811 4360

0 artikel(en) - € 0,00
U hebt niets in uw winkelwagen.

Wetgeving Xenon en LED dagrijverlichting

Xenon verlichting achteraf inbouw weer toegestaan

 

Aanpassing in de wetgeving voor Xenon verlichting - achteraf inbouwen is weer toegestaan!

Vanaf 1 april 2012 hoeft bij het achteraf monteren van gasontladingslampen, zoals Xenon, bij moderne voertuigen niet langer een koplampreinigingsinstallatie en/of een automatische hoogteverstelling gemonteerd te worden.

Deze twee permanente eisen werden na enige discussie in 2006 geïntroduceerd, maar worden nu weer geschrapt, omdat ze niet langer in alle gevallen van toepassing zijn bij de typegoedkeuring. 
Om te voorkomen dat voertuigen met een typegoedkeuring aangepast zouden moeten worden, worden beide permanente eisen geschrapt uit de Regeling Voertuigen. Daarmee is tevens de achteraf inbouw van Xenon-dimlicht bij voertuigen, die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen, weer toegestaan.

Lees het volledige artikel op:

http://www.raivereniging.nl/actueel/nieuwsberichten/2011_4/20111117-achteraf-inbouw-xenonkoplampen-wordt-makkelijker.aspx

 

Dagrijverlichting in Belgie

 

Belgische Federale Overheid : Dagrijverlichting verplicht vanaf 2011

Datum: 31 januari 2011

Alle nieuwe personenwagens (categorie M1: voertuigen voor het vervoer van passagiers met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend) en kleine bestelwagens (categorie N1: voertuigen voor het vervoer van goederen met een maximale massa van ten hoogste 3,5 ton) moeten vanaf 7 februari 2011 dagrijverlichting hebben. Vanaf 7 augustus 2012 zal deze aparte verlichting aan de voorkant gelden voor alle nieuwe voertuigen. Deze maatregel moet voertuigen overdag zichtbaarder maken en zo het aantal verkeersdoden verminderen.

Lees meer

 

Openbaar Ministerie over auto verlichting

 

Auto verlichting

31 december 2009

Feit: op de autosnelwegen voelt 8% van de weggebruikers zich 's nachts onveilig, met name vanwege slechte verlichting.

Alle motorvoertuigen, bromfietsen en brommobielen moeten verlichting voeren, 's nachts en overdag bij slecht zicht, zowel binnen als buiten de bebouwde kom.

Over verlichting bestaan nogal wat misverstanden. In het Voertuigreglement staat precies aan welke eisen een voertuig moet voldoen. Alle naar voren gerichte lichten moeten geel of wit zijn; alle naar achter gerichte verlichting moet rood zijn - alleen het achteruitrijdlicht mag geel of wit zijn. De mogelijkheden om daar vanaf te wijken en de verlichting naar eigen smaak aan te passen, zijn zeer beperkt. Zo is decoratieverlichting en verlichting onder de auto niet toegestaan. Onjuiste verlichting op het voertuig kan reden zijn voor afkeuring bij de APK.

Lees meer

 

Wetgeving dagrijverlichting

 

Verplicht vanaf 1 jan 2011

Reglement nr. 48 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) — Uniforme voorschriften voor de goedkeuring van voertuigen wat de installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen betreft:

6.19. DAGRIJLICHT (Reglement nr. 87) [13]

6.19.1. Aanwezigheid Verplicht op motorvoertuigen. Verboden op aanhangwagens.

6.19.2. Aantal Twee.

6.19.3. Opstelling Geen bijzondere bepalingen.

6.19.4. Plaats

  • 6.19.4.1. In de breedte: het punt van het zichtbare vlak in de richting van de referentieas dat het verst is verwijderd van het middenlangsvlak van het voertuig, mag zich niet verder dan 400 mm van het punt van de grootste breedte van het voertuig bevinden. De binnenranden van de zichtbare vlakken in de richting van de referentieas liggen ten minste 600 mm uit elkaar. Deze afstand mag tot 400 mm worden verminderd als de totale breedte van het voertuig minder dan 1300 mm bedraagt.
  • 6.19.4.2. In de hoogte: boven het wegdek, ten minste 250 mm en ten hoogste 1500 mm.
  • 6.19.4.3. In de lengte: aan de voorkant van het voertuig. Aan dit voorschrift wordt geacht te zijn voldaan wanneer het direct uitgestraalde of indirect via de achteruitkijkspiegels en/of andere weerkaatsende oppervlakken van het voertuig weerkaatste licht de bestuurder niet hindert.

 

Lees meer

 

Dagrijverlichting vanaf 2011 standaard

 

Auto’s die in 2011 en daarna nieuw op de markt komen, moeten standaard voorzien zijn van verlichting voor overdag. De Europese Unie stelt de ‘dagrijverlichting’ vanaf dan verplicht.

De speciale verlichting maakt een auto beter zichtbaar overdag, maar verbruikt (in tegenstelling tot dimlicht) nauwelijks energie. In veel gevallen stellen autofabrikanten de lichtunits samen met energiezuinige diodes ofwel leds. Auto’s als de Audi A4, Lancia Delta, Opel Insignia en de nieuwe Volkswagen Golf zijn al voorzien van dagrijverlichting. Voor vrachtauto’s, bestelauto’s en bussen gaat de verplichting pas in de zomer van 2012 in.

Bron: ANWB.nl