+31 (0) 462041468     +31 (0) 6 3811 4360

0 artikel(en) - € 0,00
U hebt niets in uw winkelwagen.

Wat is het verschil tussen Halogeen, Xenon en LED koplampen?

15-11-2015

De lampen die gebruikt worden in de koplampen van auto's hebben de afgelopen jaren een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. 10 jaar geleden hadden auto's standaard halogeen verlichting. Nog bijna niemand had destijds van Xenon verlichting gehoord, en nu zien we dat Xenon langzaam maar zeker wordt ingehaald door LED verlichting.

In dit artikel willen we de voor -en nadelen van de 3 soorten verlichting geven. Deze zullen niet voor iedereen gelden, maar we proberen hier wel een zo algemeen mogelijk beeld te geven van de verschillen tussen halogeen, Xenon en LED verlichting

De voor-en nadelen van Halogeen koplampen


halogeen-lampHalogeen verlichting is nog steeds de meest gevoerde verlichting in voertuigen zoals auto's en motoren. En dit is terug te brengen naar het grootste voordeel: ze zijn eenvoudig te installeren en niet al te duur. Vooral op het eerste gezicht als je ze vergelijkt met de Xenon en LED verlichting die te krijgen is. Al klopt deze stelling niet altijd, maar later in dit artikel meer hierover.

Over het algemeen, bij normale condities en gebruik, hebben halogeen lampen ongeveer een levensduur van 1000 uur. En dan spreken we in dit geval over lampen van fabrikanten zoals Philips. Als ze vervangen moeten worden, dan kost dit gemiddeld € 30,-. Doordat ze geen ballasten of extra bekabeling nodig hebben, zijn ze redelijk eenvoudig te vervangen.

We zien echter steeds vaker dat mensen deze lampen vervangen door een andere variant zoals Xenon en LED lampen. Een van de redenen hiervoor is, is dat de lampen niet efficiënt genoeg zijn. Het grootste probleem hier is dat de lampen, wanneer ze aan staan, warmte opleveren. Dit staat gelijk aan verloren energie; een lamp hoeft geen warmte op te brengen, het moet licht opbrengen. 

Een ander groot probleem met halogeen lampen is dat ze reageren op bv aanraking met de vingers. Wanneer je een lamp wilt vervangen, en je raakt het glas aan met je vingers, dan zal het vet van je vingers op de lamp blijven plakken. Hierdoor wordt het glas oneven verwarmd, wat de levensduur van de lamp bijzonder zal verkorten. Mocht je dus per ongeluk met je vingers aan de lamp komen, maak deze dan altijd schoon met een doekje en een op alcohol gebaseerd reinigingsmiddel.

Toch heeft halogeen verlichting genoeg voordelen om het blijven gebruiken. In de meeste auto's worden daarom nog steeds halogeen lampen gemonteerd. Ze geven een redelijke lichtopbrengst, ze zijn beschikbaar in erg veel maten, waardoor ze in bijna elk type voertuig te gebruiken zijn. 

De voordelen van halogeen lampen:
  • - Ze zijn eenvoudig te vervangen
  • - Geen extra onderdelen zoals ballasten of extra kabels
  • - Verkrijgbaar in ontzettend veel maten
  • - Een set halogeen lampen is redelijk goedkoop, in vergelijking met Xenon en LED

De nadelen van halogeen lampen:
  • - Ze verspillen erg veel energie aan warmte
  • - Ben voorzichtig met monteren; als ze je met je vingers aanraakt, beïnvloed je de levensduur van de lamp 

 

De voor-en nadelen van Xenon verlichting

Xenon lampen, over het algemeen bekend als HiD lampen (High Intensity Discharge), worden meestal aangedragen als alternatief van halogeen verlichting. Voornamelijk door de kleurtemperatuur (k-waarde) en de lichtopbrengst van deze Xenon lamp. 

De eerste Xenon lamp werd gebruikt voor de BMW 7-serie in 1991. Langzaam maar zeker begon het marktaandeel te groeien en steeds meer autofabrikanten begonnen de voordelen van Xenon verlichting te zien en ze te gebruiken in verschillende modellen. Ze zijn echter niet de standaard verlichting geworden. 

Xenon-lampXenon verlichting werkt in principe als een een TL-buis. Je hebt een lamp waar gas in zit, een elektrode aan elke kant en hier wordt elektriciteit door gevoerd. In voertuigen wordt quartz glas gebruikt, en een mix van gassen die worden gevoed door de elektrische pulsen tussen de elektroden in de lamp. Hiermee hebben we meteen een van de nadelen van Xenon te pakken: het duurt altijd even voordat de gassen in de lamp opgewarmd zijn en het sterke licht afgeven waar ze bekend om staan. Vandaar dat je Xenon bv nooit in knipperlicht ziet; het duurt eenvoudigweg te lang voor de lampen om 'op te starten'.

Maar Xenon verlichting is vele malen efficiënter in lichtopbrengst dan halogeen verlichting. Dit kan als een nadeel beschouwd worden, bv voor tegemoetkomend verkeer wanneer het lichtbeeld niet goed is afgesteld. Vaak hebben auto's reflector koplampen, maar hiervoor bestaand de zogenoemde R-lampen, die speciaal voor dit type koplamp ontwikkeld zijn.  

Als we de statistieken erop naslaan, dan produceert een Xenon lamp 3000 lumen, terwijl een halogeen lamp 1400 lumen produceert. Onder normale omstandigheden is de levensduur van Xenon lampen ook aanzienlijk langer dan de Halogeen variant. Gemiddeld gaat een Xenon lamp 2000 uur mee. 

De efficiëntie van de lamp speelt ook een rol als je kiest voor een Xenon lamp. Ze hebben weliswaar meer energie nodig wanneer ze opgestart worden, maar wanneer ze hun ideale temperatuur bereikt hebben, gebruiken ze minder energie dan de halogeen lampen.

De nadelen van Xenon zijn op de eerste plaats de kosten. Ze kosten namelijk meer dan een halogeen lamp, al kunnen er grote verschillen zitten tussen een Xenon vervangingslamp voor een ombouwset en af-fabriek Xenon. Daarnaast heb je te maken met een ballast, een apparaatje die het hoge voltage creëert en reguleert dat nodig is om de Xenon lamp te voeden. En de Xenon lampen hebben te maken met een opstart tijd. Als groot licht zijn ze dan ook iets minder geschikt, maar daarvoor adviseren we de halogeen lampen van GP Thunder. Zij hebben een mooie kleur, en geven meer licht dan de standaard halogeen lampen. H4 Bi-Xenon lampen zijn echter wel geschikt voor het grootlicht. 

De voordelen van Xenon verlichting
  • - Langere levensduur dan Halogeen
  • - Efficiënter dan Halogeen, doordat ze minder energie verbruiken en meer licht geven
  • - Betere zichtbaarheid voor de bestuurder, en daardoor een stuk veiliger


De nadelen van Xenon verlichting
  • - Slecht afgestelde Xenon verlichting kan verblindend zijn voor tegenliggers
  • - Hogere kosten
  • - Complexer dan Halogeen
  • - Ze hebben enkele seconden nodig om op volledige sterkte te komen

 

De voor-en nadelen van LED verlichting

LED-koplampZoals eerder gezegd, de ontwikkelingen op verlichtings gebied gaan erg hard. Naast Halogeen en Xenon is er nu een derde mogelijkheid om te gebruiken: LED verlichting. LED verlichting is al langer beschikbaar, maar voornamelijk voor 'kleinere' verlichting, zoals knipperlichten, stadslichten en kenteken verlichting. De lichtopbrengst was nog niet hoog genoeg om het ook voor het dimlicht te gebruiken.

Maar sinds kort is hier verandering in gekomen. We hebben als een van de eersten een LED lamp die uitermate geschikt is als dimlicht, in de  maat H4 en de maat H7 maten en 5 verschillende kleuren. 

Het grootste voordeel van LED verlichting is dat het ontzettend zuinig is als je het vergelijkt met de traditionele halogeen lamp. Vandaar dat de LED verlichting voornamelijk in hybride auto's wordt gebruikt. En een ander voordeel van LED verlichting is dat LED verlichting weinig plaats inneemt, waardoor het voor ontzettend veel doeleinden gebruikt kan worden. Denk bv aan de LED strips die Audi gebruikt in haar koplampen.

Een nadeel van LED is dat het warmte genereert, die afgevoerd zal moeten worden. Hiervoor wordt gebruikt gemaakt van een koel systeem aan de onderkant van de lamp. Dit is echter alleen van toepassing voor de grote LED lamp zoals het dimlicht. 

Voordelen van LED verlichting
  • - Snelle ontwikkeling, op dit moment zijn ze ook geschikt voor dimlicht
  • - Zuinig; ze zijn aanzienlijk zuiniger dan halogeen verlichting
  • - Hogere lichtopbrengst dan Halogeen

 

Nadelen van LED verlichting
  • - Ze zijn duurder dan Halogeen en Xenon
  • - Voor het dimlicht op dit moment in niet zoveel maten beschikbaar als halogeen